يا ناس ياهو،مكتوب اتجوز ياهو!!!
كتبهايوسف بعلوج ، في 29 أغسطس 2009 الساعة: 11:42 ص
أخبار وأخبار أتلقفها من هنا وهناك.
اكره القول أني أمر بحالة من الكساد،أو لنقل كسلا فالحقيقة لا شيء يبعث على التفاؤل.
لما ابتعد عن التدوين ،لا أبتعد بصورة كاملة ،فانا أرقب الوضع عن كثب،ودون ضوضاء.
من الخرجات الغريبة التي خرجتها إدارة مكتوب الموقرة،هي الشراكة مع ياهو.
لن ادخل في متاهات جلد مكتوب،فقط أقول لان الشعارات التي رفعتها الإدارة أول عهدنا بمكتوب،جعلت النخوة العربية -تنقح-علينا نحن المشتركين فنحن العرب مشهورون بعاطفيتنا الشديدة،ونشترك في خدمة كانت رديئة آنذاك،وكنا نراقب بسعادة تطور الخدمة.
ما لم تفهمه الإدارة في كل مرة تدخل إضافات أجنبية على الخدمة،كالورد برس على خدمة التدوين،أننا تعلقنا بمكتوب كونه موقع عربي صرف،وإدخال مثل هذه الإضافات نراه كاحتلال لمساحة عربية،جمعتنا عربا من المحيط إلى الخليج.
أكثر ما يثير غيظي،هو الشعارات التي –صدعونا- بها
في النهاية،انتم أحرار فأنتم ملاك الموقع ونحن مجرد ضيوف،إن أكرمتم ضيافتنا فلكم الشكر ،وان فعلتم العكس فلكم مطلق الحرية.
لن أقول مكتوب باعنا،فمن حقكم البحث عن الربح،فالموقع ربحي مهما كان خدماتي،لكن ليس على حساب المصداقية،أعظم رأس مال.
نتيجة التصويت:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
التصنيفات : أخبار, تدوين, خرافات حبر, قفشات تدوينية مكتوبية | السمات:خراقات حبر،تدوين،مكتوب
أرسل الإدراج | دوّن الإدراج































أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 11:49 ص
عاوزين مشاركة جماعية
لنجعل منا صفا واحدا
صفا واحدا لمواجهة هذه البيعة الباطلة
البيع بااااااااااااااطل
أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 5:00 م
أناأقبل شكلا ومضمونا
و من غير أن أخوض في حكاية حقوقنا التي ضاعت أو التي ستضيع أحب أن أتساءل :هل ياهو تقبل على نفسها أن تشتري منتوجا ذو سمعة سيئة ؟
ياهو اشترت عدد المشتركين لدى مكتوب و ليس شيئا آخرا.و بالتالي فمن غير المعقول أن تضيعهم بالإساءة إليهم و المس بحقوقهم.
و حتى بالنسبة لخدمة نقل المدونات لـمواقع أخرى فلو ثبت أن منصة مدونات مكتوب هي ضمن الصفقة المبرمة مع ياهو أظن أن هذا الأخير سيُفعّل عن قريب تلك الخدمة حفاظا على مصداقيته في السوق كواحد من أحسن ثلاث مواقع في العالم.لأن الموقع الذي يتعامل مع مشتركيه كرهائن هذا أقل ما يمكننا قوله في حقه هو أنه غير متأكد من قدراته و يخشى أنم يهجره الناس إن هو فسح أمامهم حرية اختيار البقاء من عدمه.
صيام مقبول أخي يوسف لك و لضيوفك الأكارم.
أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 7:21 م
مساء الخير يوسف و صح فطورك
أنا مثلك سبب إختياري لمكتوب هو كونه موقع عربي صرف
ماذا نعتبره الآن؟ لا أدري
تحياتي اليك
أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 8:55 م
انا مش فاهم يعني لاانتو عاملين زيطة و زمبليطة علشان ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احنا بنكتب و بنطرطق على الكيبورد و خلاص ……. فينا كتير مش لاقي لقمة ياكلها هو و اطفاله ……الحديث عن التغيير عبر التدوين حلم …… التغيير يكون على الارض …….في الشارع …… انا مش فاهم الشخبطة اللي حاصلة دلوقتي علشان ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟
عن عاوز اسالكو سؤال واحد ……..و يكون الجواب منطقي و واقعي و صحيح …….. و يتوافق مع حقيقتنا من الداخل
لماذا ندون ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و بعدين تعالو نحكو عن البيع و الشرا ……
احنا مش قادرين نحرك بيدق زغير و بنحكي عن منع صفقة شرعية وفقا للقانون ……….و شرعية وفق قانون الغاب ايضا !!!!!!!!!!!(+_+)!!!!!!!!!
أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 11:01 م
خبر عاجل خطير : هجوم صهيوني عل صفقة ياهو يوازية هجوم من بعض المدونين العرب بقيادة سامية فارس, هل هنالك تنسيق ؟
اوردت مجلة بزنس وييك المشهورة مقال عن الصفقة قوبل بهجوم صهيوني نورد منه بعض الامثلةوالرابط في نهاية الادراج لمن يريد التأكد:
Shamil Benyaminov
Aug 27, 2009 10:20 PM GMT
يقول اليهودي شامل بنياموف ان مكتوب سينحرق في جهنم وان ياهو ارتكبت خطأ كبير في الاستثمار لان مكتوب ضد الاسرائيلين ولا يورد اسرائيل في صفحة تسجيل الاعضاء كبلد بل يورد فلسطين فقط ودول اسلامية اخرى…
James H.
Aug 28, 2009 6:43 AM GMT
غوغل خلقت من الاسرائيلين ولخدمتهم
gabe, san diego
Aug 28, 2009 3:52 PM GMT
استثمار ياهو خاطىء ولن يجديهم لالف سنة…اسرائيل هي الدولةالغنية والباقي فقراء
الرابط
http://app.businessweek.com/UserComments/combo_review?action=all&style=wide&productId=46590&productCode=spec
لقد بان الحق من الباطل…اطردوا العملاء من صفحات مكتوب الان
وليخسأ الخاسؤون
أغسطس 29th, 2009 at 29 أغسطس 2009 11:30 م
يوسف
صباح الخير
اقترب الصبح ان يشقشق…
انتظر السحور
صح سحورك
اما بيع مكتوب للموقع فله حديث طويل
لي عوده
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 7:06 ص
الاخ الفاضل يوسف
اسعد الله صباحك
كيف حالك عساك بخير من الله؟
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 9:14 ص
الجميل يوسف حساس
كلامك فى الجون
بس عن نفسى بأمانة شديدة ..لم أشعر بالغضب مما حدث !
بالعكس
أشعر بالتفاؤل !
الناس دى محترمة بالنسبة لمسألة الحريات وتطوير المواقع بشكل رائع …يا راجل دة فيه ناس اعرفهم سابوا مكتوب عشان بيتعذبوا وهما بيحاولوا ينشروا ادراج جديد ..ولا حاولوا ينزّلوا فيديو !!
أبرزهم : اشراف شيراز ..وغيرها !
وأظنك تذكر تطوير الموقع وما حدث بعده من مهازل !!
أبسطها ..الصعوبة الشديدة لو فكّرت تغيّر القالب بتاع المدونة !!
بصراحة
مع السلامة والقلب داعيلهم !!!
……….
رمضان كريم !!
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 9:24 ص
صباح الخير يا يوسف
و رمضان كريم خالص ^_^
و جه بأول هديه
ياهو
عموماً أنا مش هاتكلم دلوقتى
لأن فكره واحده مسيطره على راسى و انت عبّرت عنها صح:
الموقع بتاعهم و احنا ضيوف … و ببلاش كمان
هانتشرّط على إيه ؟؟!!
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:51 ص
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 2:26 م
الاخت سامية
انت لم تحيدى الفيل اطلاقا- وما الداعى لتحييده اصلا
لكنى غادرت النقاش بسبب تصرفك اللى اعجز عن وصفه
انت حذفتى قاذورات سيد مختار واجزاء من ردى عليها
ووعدت سيد مختار بان يثق فيكى
واعدت القاذورات مرة اخرى- بارادتك وباختيارك
دا اختيارك
ومش مطلوب منى اشاركك فيه
وبرضه مش هى دى العروبة
انا اعتقادى ان العروبة افضل من الممارسات اللى انا شايفها
ومش قادر افهم ليه من يطرح وجهة نظر مختلفة- يبقى خائن للعروبة
انا لاموافق على الصفقة ولا رافضها لان الموافقة والرفض غير واقعيين
ببساطة لان محدش سالنى انت موافق والا لا
ورفضى لن ينتج شيئا
انا اهتمامى انصرف فورا لتتبر الامر واقعيا-وما سياتى
وهو نفس موقفى من ادارة مكتوب كما نشرت فى مقالى الاخير -خناقة حريات مع مكتوب 2007
اما مايكرره الاستاذ الحاج سليمان بمشاعر غير مفهومة من انى انسب فضلا لنفسى
ياراجل عيب
انا كل اللى عملته انى طقطقت ع الكيبورد شوية
والطلب كان فى توقيت محرج وكاشف
وتجاهله سميح طوقان ورد درا عنتريا
فاعدت مطالبته بالرد المحدد عن استحقاقاتنافى نقل المدونات والحريات
ده كل اللى عملته
فين الفضل ف كده
ايه الفضل فى كده
والنبى نفسى المدونيين يبطلوا اوهام وبطولات زائفة
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 2:47 م
الفكرة المحرية
انه اذا كان باستطاعتى وجميع المدونيين نشر مقالاتهم فى عشرات المواقع فى ذات الوقت مع روابط بينها
هنا تسقط تماما اى سيطرة لاصحاب الموقع علينا
لاحظ ان مكتوب لم تعطينا هذا الحق غير وهم ماشيين
ولما قلنا لسميح طوقان ان ياهو ستعطينا هذا الحق بالتاكيد لانه نظام عالمى
للماذا لاتاتى المبادرة منكلاحظ ان احتكار مكتوب للمقلات كان باسم العروبة
ولن نسمح لاحد ان يحتكرنا بعد الان بشعارات العروبة او غيرها
انا سانشر مقالاتى فى اى ارض
سواء اكان المالك عربيا او عفريت ازرق
لان ده مجرد معرض
المهم الكاتب والقارئ
مكتوب معرض ورفوف
نعرض عليها بضاعتنا
ولو باع سميح طوقان ارض المعرض
فلا يستطيع لاهو ولاغيره ان يتحكم فى بضاعتنا اذا كانت مبدعة وتنافسية ومعروضة فى اكتر من معرض
ولا اى حكومة ولاجهاز مخابرات يقدر يتحكم فينا لو معانا قوة الكاتب المبدع والقارئ الفهيم وشوية ترابط بين المدونيين حول محورية الحرية
لذلك انصرف ذهنى فورا لهذة النقاط
اما عن عروبة المعرض
فده شئ يخرج عن اطار سيطرتى الفعلية والواقعية الا بالصراخ واللطم والتخوين
انا بصراحة عاجز عن فهم ان ملكية سميح طوقان او (المخابرات الاردنيةحسب الاتهام الشائع)مش فاهم ازاى ان ملكيتهم لمكتوب كان حماية لعروبتنا وثقافتنا
مش شايف يعنى ان ملكية سميح طوقان لمكتوب كانت كمثل الجبل اللى كان يعصمنا
مع احترامى لشخصه
مش شايف انها كانت ضمانة وزالت واصبحنا عريانيين
لا احنا عريانيين م الاول بس مغفلين لامؤاخذة ونحب نستنيم للشعارات
سميح طوقان مستثمر
صح والا انا غلطان
مين اللى جعله بالاوهام انه بطل العروبة وحامى حماها
هم نفس الاشخاص اللى بيتهموه بالخيانة الان
وعاوزين يسحبوا العروبة لانفسهم ويضربوا بيها غيرهم
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 2:49 م
الخلاصة
فيه اتجاهين واقعيين مطروحين-اذا استخلصنا الكلام من التهامات الشحبظية
الاتجاه الاول
1-نشوف هنعمل ايه فى المستقبل وازاى نقوى موقفنا التفاوضى وده بيشمل حقوق وحريات وضمانات اساسالاننا اصحاب البضاعة اللى على الرفوف- وازاى نحسن تنافسية البضاعة بحيث يصبح موقفنا اقوى فى حالة التفاوض بالاضراب وغيره تجاه مطالب محدده وليس لمجرد العنطزة
بمعنى اننا طرف غائب ف الصفقة ولازم يحضر
كما كنا دائما طرف غائب فى كل صفقات الوطن العربى ولا نملك غير الصراخ عند تجاهلنا فى كل صفقة
2- ان ننشئ موقع بديل
بس دا عاوز مستثمر(ين)
وماتزعلوش لو باع الموقع بعد سنوات وتقولوا اتخدعنا
وماتزعلوش لو طلع سميح طوقان كان احسن منه
وبرضه هنرجع نتفاوض معاه على حقوقنا وحرياتنا
فيعنى هى هى
وسيبقى علينا ان نواجه نفس التحدى مع اى موقع سواء اكان اصحابة اردنيين او امريكان او سعوديين او ملائكة او عفاريت زرق
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:57 ص
اما حدوته ان الغرب هيسيطر فالغرب مسيطر
والنت كلها تحت اشراف المخابرات الغربية
والمحتوى العربى 1 ف المائة من النت
وكل اللى نقدر نعمله حاليا ان نركز على رفع قدرتنا التنافسية
وبرضه الهسهسة بتاعة ان ياهو امريكان والامريكان صهاينة
صهاينة مش صهاينة
انا باعرض بضاعتى وكتبت وهاكتب عن عنصرية اسرائيل
واللى هيتعرض لحريتى ساقاومه باساليب عملية اولها انانشر مدونتى فى مواقع متعددة
ولو واحد حذفها -رايى سيظل معروضا فى المواقع الاخرى
هى دى قوة المدون
ف بحريتنا محدش يقدر علينا
وحتى لو صهاينة انا باقى وهاطلع ميتيين امهم
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 5:13 م
أيها الحساس الجميل تحياتي لك وفعلآ كنت مبادراالى تسجيل حبك ومباركتك برمضان قبلي ، والقلوب روافد لاسيما المحبين ….
اوه ياصديقي لاتذكرني بالأيام التي عشتها مع الرواية طوفان صدفي ، حينما اتهيت منها شعرت بخفة في رأسي وجسدي ولكني بكيت لأنها سجلت محن البلاد في الأحتلالات..وبصراحة صحيح ما تقوله وسأبعث لك في قادم الأيام قصص طائر الرصاص وهي تتحدث عن محنة العراق مابعد الأحتلال الأمريكي (ولا تصدق بأكذوبة العراق الجديد)…ومهما كتبنا ومهما انتجت من اعمال في الدراما عن احتلال العراق وليس سقوط بغداد ، فبغداد لاتسقط ..يا أخي لقد كان هولآ…………
* نعم لربما سيكون الفرج قريب للبطل منتظر…
اناسعيد في الكلام معك
تحياتي
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:11 م
عرباوي
حماستك جميلة
تحياتي
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:13 م
اشكرك على رايك الشجاع توفيق
محبتي
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:17 م
وانا لا ادري مثلك يا لويزة
شكرا لك
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:18 م
لا نطمع في التغيير الى الأحسن
لكن نتطلع الى أن نبق في ذات المستوى ولا نتاخر
شكرا ديمتري
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:20 م
لا افهم سبب دخولك وترك اعلاناتك عندي يا نابلسي؟؟؟
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:21 م
انتظر عودتك فاطمة
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:27 م
على رأيك وحيدة
هنتشرط على ايه؟؟؟
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:29 م
سيد محمد
نود عملا لا كلاما
مللنا السجالات الدائمة والمتكررة مع الادارة
شكرا لك
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:32 م
د.محمد عبابنة
أنا بخير مادام أنت بألف خير يا طيب
أغسطس 30th, 2009 at 30 أغسطس 2009 11:40 م
الروائي الطيب ابن العراق الحبيب
سليل ربع بني زيد الغاليين
اهلا بك ومرحبا
لقد وضعت في طوفانك الصدفي الامك واحزانك،مازلت اشتشف
من كلامك ان جراحاتكم أكبر من أن تحكيها روايات!!!
هذا الزخم وتلك الكلمان النابضة بالحياة والتي تعبق
برائحة الموت أحيانا هي ما صعب علي فك طلاسم الطوفان
قبل أن يجرفني
لكن سأعود اليه يوما
أسعد بمعاملة الخمس نجوم التي تخصني بها
أشكرك من اعماق القلب
شكرا لك
ورمضان كريم
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 1:40 ص
يوسف متزعلش نفسك يعنى هى جت على مكتوب؟؟؟
ماكله بيتبااااااااااااااااااااع واحنا كمان
بنتبااااااااااااااع
- والشعارات بتتباع - ولايهمك
كون بخير
-
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 7:33 ص
العزيز يوسف
كل عام وانت بكل خير باقمر
واعزرني علي الغياب
رمضان كريم عليك وعلي كل اهلك وكل ماهو جزائري
تحياتي
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 7:35 ص
انا مع رايك تماما
وكتبته بمدونتي بل واستفزني البعض لاكتب عن هذه الزيجه
هههههههههههههههههه وزج بي شيطاني لذكر بعض الاسماء
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:16 ص
توقيع اتفاقية نهائية مع ياهوو للاستحواذ على موقع مكتوب.كوم
الأخوة والأخوات مدوني مكتوب الأعزاء،
في البداية نود التوجه بالشكر لكل الأخوة والأخوات على رسائلهم الرائعة ونعدكم جميعاً بأننا سنعمل جاهداً للمحافظة على مدونات مكتوب لتبقى منبر الحرية لكل العرب من حول العالم.
وللأخوة والأخوات الذين آخذونا على اتفاقية استحواذ ياهو على مكتوب.كوم، نقول لكم بأن عالمكم التدويني العربي المكتوبي سيبقى كما هو، بل وسيتطور للأفضل ليكون حسب المعايير التقنية العالمية، كما ونرجو من الجميع الانتباه للنقاط التالية والتي تؤكد المحافظة على عروبة مدوناتكم وحقوقكم التي تعودتم عليها في مدونات مكتوب:
1. لن يتغير أي شيء على قواعد وقوانين الكتابة والتحرير، فالمسموح سيبقى مسموحا والممنوع سيبقى ضمن دائرة المنع مثل( المحتوى البذيء، الدعوة للعنف او الارهاب، العنصرية، الاساءة للديانات… إلخ).
2. سيبقى هدفنا هو الارتقاء بحرية التعبير في العالم العربي وتطوير وزيادة المحتوى العربي على الإنترنت والذي لا يشكل أكثر من 1% من المحتوى الكلي، وذلك عن طريق جذب عدد أكبر من الناس للتعبير عن أنفسهم من خلال المدونات والمنتديات والخدمات الأخرى.
3. سنبقى جميعا ملتزمين باتفاقية الخصوصية التي التزمنا بها دائما في مكتوب.
http://www.maktoobblog.com/terms_conditions/
4. استحواذ ياهو على مكتوب معناه استخدام تكنولوجيا وتقنيات افضل تساعد أكثر على تطوير ودعم مجتمع مكتوب.
كيف سيستفيد عالم الانترنت العربي من هذه الشراكة؟
1. الشراكة بين مكتوب وياهو هدفها تطوير ودعم المحتوى العربي على الإنترنت. إضافة إلى ذلك سيتم تحسين وتطوير خدمات مكتوب الحالية، وترجمة العديد من خدمات ياهو إلى العربية، وتطوير خدمات جديدة ومميزة باستخدام تقنيات حديثة.
2. ستلتزم ياهو بتطوير وتزويد أدوات وتقنيات جديدة من شأنها أن تجعل برمجة وبناء الخدمات المستقبلية أكثر سهولة وقوة.
3. سيتمكن أصحاب المواقع التي تزود المحتوى المحلي على الانترنت، من اثراء عالم الانترنت بالمحتوى العربي المميز بسهولة وكثافة أكبر، عن طريق استغلال الأدوات المميزة والحديثة التي ستزودها ياهو لتطوير هذا المحتوى.
4. مكتوب سيستفيد من العمل مع ياهو عن طريق الحصول على مزيد من المصادر والدعم التقني للمحتوى المحلي ولتطوير الخدمات.
5. التركيز في الوقت الحالي سيكون على تطوير وزيادة المحتوى العربي على الانترنت لمواكبة الزيادة المستمرة في عدد مستخدمي الانترنت الذين يبحثون عن المعلومات باللغة العربية.
كيف سيستفيد المستخدم العربي من هذه الشراكة؟
1. الانتقال من المحلية إلى العالمية سينقل المستخدمين العرب إلى تجربة أوسع وأهم وأكثر انتشارا وتطورا، حيث سيصبحون جزءا من مجتمع أكبر يطلع على محتواهم ويشاركهم المعرفة والتجربة.
2. سنزود المستخدم العربي بمزيد من الخدمات المحلية المتطورة والمبدعة والمميزة والتي تساعده أكثر على التواصل مع العالم.
3. فريق عمل مكتوب الذي أوصل مكتوب إلى هذه النقطة المميزة سيبقى كما هو وسيبقى متمركزاً في الوطن العربي في الأردن والسعودية والإمارات ومصر والكويت وسيعمل بجهد أكبر لإثراء عالم الانترنت العربي.
4. وجود ياهو في العالم العربي معناه التزام أكبر وأكيد باستثمار وتطوير الانترنت في العالم العربي، مما يعني المزيد من الفرص للمبدعين العرب من المبرمجين والكُتاب ومختلف العاملين في التكنولوجيا.
كيف سيستفيد مستخدم مكتوب من هذه الشراكة؟
ياهو تؤمن بأهمية الانخراط بكل مجتمع على المستوى المحلي لأن لكل مجتمع خصائص مختلفة وطبيعة مختلفة، وهذا سيجعل ياهو تتعامل مع مجتمع مكتوب حسب ما يناسب طبيعته.
إضافة إلى ذلك، سيستفيد مستخدم مكتوب من امتداد ياهو الواسع إلى عدد كبير من مستخدمي الانترنت في العالم حيث بلغ عدد زوار موقع ياهو 581 مليون زائر والذين يشكلون ما يقارب 51.2 % من سكان العالم، ويقضون على ياهو ما يقارب 7.1% من الوقت الكلي الذي يتم قضاؤه على الانترنت!
علما أن ياهو لديها تاريخ يمتد إلى 14 عاما من الخدمات المميزة كالماسنجر والايميل غيرها من الخدمات.
ياهو! في الوطن العربي:
تؤمن ياهو بأنه يمكن لقطاع الانترنت أن يحدث تغييرا جوهريا ايجابيا في حياة الأشخاص وعلى الصعيدين الاجتماعي والاقتصادي في الاسواق الناشئة وفي مقدمتها الوطن العربي.
ياهو تؤكد التزامها تجاه العالم العربي والمحتوى العربي على الانترنت:
1. كان دوما لياهو وحتى الان وجود قوي في العالم العربي عن طريق أكثر من 20 مليون عربي يستخدمون خدمات ياهو المنوعة.
2. ياهو ستلتزم بتكريس كمية كافية من الوقت والجهد والطاقة والموارد للعالم العربي والمستخدم العربي.
مع تمنياتنا للجميع بالتوفيق والمزيد من التألق العربي عالميا مع مدونات مكتوب
أسرة مدونات مكتوب
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:38 ص
دى رسالة تانية لياهو برضه انا مش قادر ابلعها
———————
nabulsiaseel1 قال:
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 5:31 ص تحرير
رسالة الى ادارة ياهو,
اولا نبارك لكم هذه الصفقة ونشكركم على هذا الاستثمار الكبير في الوطن العربي وفي مقدرات شعوبنا التقنية والذهنية بينما تتوجه فيه الاموال العربية للاستثمار خارج الوطن العربي او في الحجر داخله بينما اخترتم انتم الاستثمار في العقل وليس في الحجر. نشكركم وندعوكم الى عدم الانصياع لاية ضغوط صهيونية او تابعة لها في الوطن العربي لا تبارك هذا الاستثمار وتريد تحويله من استثمار في الدول العربية الى استثمار داخل اسرائيل. لقد تعودنا على استثمارات شركات الغرب في اسرائيل وفتح مكاتب ومراكز ابحاث هناك وهذه الخطوة منكم سنعتبرها بداية لتغيير وانفتاح للاستثمار في بلادنا.
لقد كانت مكتوب قصة نجاح عربية نفتخر بها ونشكركم على دعمها ونطالبكم بالمحافظة عليها وعلى اللغة العربية ونشرها ونطالبطم بالمحافظة على حقوقنا كاملة في نشر ارائنا وافكارنا بعيدا عن مقص الرقيب الذي طالما عانينا منه في بلادنا. نطالبكم باحترام ارائنا حتى وان كانت منتقدة ومجابهة لسياسات حكوماتكم التي بطشت في العراق وفلسطين ودعمت اسرئيل التي اغتصبت ارضنا وهتكت عرضنا وقتلت ابنائنا.
اهلا بك يا ياهو اذا قدمت لدعم ما بدأناه وتكبيره ونشره ولن ندعمك ابدا وسنغادر الموقع اذا راينا انك جئت لقمعنا او التحكم فينا.
مكتوب وغير مكتوب وشبابنا وعقولنا وعلمنا هو بترولنا الجديد الذي نريد ان نستثمره فهو سيعود علينا باموال طائلة سنعيد استثمارها لخلق مكاتيب جديدة وحفر ابار بترول العقول الجديدة وخلق وظائف كثيرة لجيلنا الجديد.
الشرفاء من مدوني مكتوب
نرجو من الجميع ادراج هذه الرسالة في مدوناتهم للمطالبة بحقوقنا وابداء رأينا للادارة الجديدة
—————————-
ونص الرسالة دى كمان مش معقول
لا اهلا وسهلا
ولا انجازات ولا التعلب فات
احنا اللى يخصنا ان يكون المدونيين ممثلين عضويا فى ادارة الحريات بالموقع
دا الشئ اللى يخصنا
ومحدش شششششرفاء اكتر من حد الابحكم محكمة
لا الشرف ولا العروبة ملك لشخص اكتر من شخص
زهقنا من التجارة دى
عيب كده
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 9:56 ص
احنا اللى يخصنا ان يكون المدونيين ممثلين عضويا فى ادارة الحريات بالموقع
دا الشئ اللى يخصنا
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:11 ص
دا شغلى ياسامية
من غير ابتزاز
ولا مزايدة ولا ادعاءات ولا بطولات
شغلى على قدى
احنا(انا وغيرى) طالبنا بمطلب حرية نقل المدونات من زمان ومرارا
واتحقق لانه مطلب مشروع
مش بشطارة ولابطولة حد
وده مطلب تانى للى يتبناه
وهو مطلب مشروع
نحن لانريد شراكة فى ادارة الموقع
فقط ادارة الحريات
وده حقنا
لاعاوزين نتتدخل ف اسم المالك
ولا عاوزين نبقى زعماء فى حروب وهمية
حقوقنا تنصرف الى مايخصنا
اللى عاوزيتبنى المطلب ده
اهلا وسهلا
واللى مش عاوز يتبناه مش هنبتزه
ولا نقول له بانت لبتك ولانتهمه انه عميل
ولا ننشر قاذورات ضده
انت بتقولى فرجينا شغلك
ده شغلى
متواضع
لكن نظيف
ولا الجا لاساليب غير شريفه لافرض رايى على احد
ومفيش مدون مدين لى بانى احلى منه لا اكتر عروبة منه ولا دينى احلى من دينه
رايى ورايك
حريتى وحريتك
وعقلك ف راسك تعرف خلاصك
لكن اللى وجهة نظرة متهافته وتجارية ومستهلكة طبعا مضطر يلجا للاساليب الاخرى
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 1:32 م
شوفى
كل انتقادى منحصر فيما تكتبينه
هل انا مضطر للطعن فى شخصك
او وطنيتك
او دينك
اوشرفك
مش مضطر
لان ده اسلوب رخيص
ويؤدى الى اضعاف وجهة نظرى لا الى اقناع الناس بها
ابقى فهمى سيد مختار المسالة دى
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:40 ص
ادارة مكتوب ياهو
نحن لم نطلب بيانا توضيحيا لتقولوا لنا ان الحال سيبقى على ماهو عليه
ماهو الحال على ماهو عليه كان مش تمام
ومفيش ثقة
وفيه انتقائيىة وعشواءية
لذلم نطالب بتطوير الثقة والشراكة
نحن نطالب بالشراكة فى ادارة الحريات ف الموقع
لو عندكم مانع قولوا لنا
ولو موافقين من حيث المبدا نشوف ايه الاليات المتاحة
————-
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:16 ص
وعشان محدش يقول لى احنا مين
احنا يعنى انا وابن خالتى
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 10:53 ص
يوسف
صباح الخير
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:29 ص
الطاهر الغالي
وانا مدين لك باعتذار
لا تبتأس بما هم فاعلون
تحياتي لك
ورمضان كريم
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:31 ص
هدى صالح
على رأيك
كله بيتباع
رمضان كريم
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:33 ص
اسرة مدونات مكتوب
لياهو عشرين مليون مشترك في الزطن العربي
ولمكتوب 17مليون
يعني مكتوب منافس لياهو
هذا استنتاجي الوحيد
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:35 ص
اترك النابلسي يسترزق يا دكتور!!!
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:39 ص
فاطمة
صباحك اسعد
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:41 ص
تعليق بمدونة سامية فارس
صباح الخير سامية
اعتذر للتأخير فقد كنت أنتظر حتى تهدأ الأمور شيئا ما
بالنسبة لاقتراحي
بما أن الخير المشؤوم جاءنا عبر الجزيرة أول مرة
فنحن يجب عليناالرد غبرالجزيرة في بيان
نعلن فيه رفضنا وتحفطنا على عملية البيع
ونضمنه رجاءنا بفتح موقع الجزيرة للتدوين الذي طال انتظاره ومن ثم نهاجر هجرة جماعيةاليه
هذا الرد الذي أراه ولا ارى غيره
تحياتي لك
وانتظر ردك
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 11:44 ص
تعليق على مدونة عماد السامرائي
عماد الغالي
ما أفقدني شهيتي هذه المرة لدخول في هذا السجال
هو انني على يقين تام بأن اليات التغيير التي نتحدث عنها لا يمكن أن تحدث في موقع لا يحترم ارادة زبائنه ان لم نقل مشتركيه
انا الآن بت متأكد ان الوجود في مكتوب مجرد مضيعة للوقت
فكل جهدي و صبري ورغبتي في الكتابة تنكسر أمام المشاكل والعراقيل التي لا سبب لها سوى الادارة الشعاراتية
لا حل الا موقع خاص
تحياتي لك
وكل الشكر
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 12:16 م
رمضان طيب وكريم يوسف
كل سنة وانت بالف خير وبصحة
ربنا يتقبله منابصالح اعمالناوقيامنا
ويجعلة طمئنينة وسلام على جميع المسلمين
تحياتى لك
وبالتوفيق
أغسطس 31st, 2009 at 31 أغسطس 2009 1:28 م
NASIRA
صح رمضانك
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 7:40 ص
نحن بحاجة إلى نقاش هادئ، مزيد من الضوضاء يعني مزيد من اللبس والتيه وفقدان التركيز على الهدف الحقيقي…هناك من يقصد إثارة كل هذه الجلبة، هناك من يصر على أن يفقد النقاش مضمونه الأصيل، هناك من يجتهد في وضع المثبطات والعقبات في طريقنا…لنفوت الفرصة على كل من ليس في صالحه مواصلة الحوار البناء والهادئ…نريد تطوير النقاش…نريد بلوغ الأهداف التي من أجلها انخرطنا في هذا النقاش…الاتهامات والاتهامات المضادة لن تفضي إلى نتيجة…ستبعدنا حتما عن أهدافنا…
دام لكم الحضور و التجلي…
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 10:57 ص
معتز خلة امير الشوشرة و صدى الصوت الدائم
مجرد وحوده فى امر يبعث احساسا بالمسخرة والعبث وعدم الجدية
ومن يفرحون به كصدى صوت لهم هم اول من ادانوه
وبرضه مصمم يعلن مجلس قيادة الثورة
وبيتهمنى انى دخلت ف حوار بيوصفه انه عقيم مع سميح طوقان
ياسيدى عقيم انت زعلان ليه دا كلام يعبر عن شخصى مش عن مجلس قيادة الثورة
ثانيا مش هتحجر عليا
ولو عاوز انحاز لطوقان لاتعلنت ذلك هاخاف من ايه
انا كنت من اشد معارضى ادارةمكتوب وسميح طوقان فى السلطة وما زلت انتقد الادارة سابقا وحاليا على اساس مطالب محددةمش على اساس انى زعلان ومقموص
دلوقتى لما سميح طوقان مفيش ف ايده حاجة انا هاطلب رضاه
سميح طوقان يعرف ان لم اتقاضى من مكتوب قرشا واحدا ولا ولن اقبل
فما مصلحتى معه وهو خارج السلطة
انت تقترح وقف الاتهامات الخايبة
ومع لك انت وشخص اخر من مارسوها بهبل وعبط
لان دى مادتكم الوحيدة
وللك انا تكلمت بنفسى ولوحدى لانى لا اقبل ان اكون عضوا فى نقاش يشترطك فيه مكفراتى زيك او زى سيد مختار
واى حد يطعن فى وطنية او دين الاخرين لايشرفنى ان اكون طرفا فى حوار معه
وانت شفت انى الوحيد اللى تجرا واستنكر كلام من اتهم سامية فارس بالصهيونية
وضغطت عليه لحذف كلامه
—————————–
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت اللى بيعملوه
وخيابة انى اكتب كلمتين اصرخ فيهم واعمل نفسى بطل الابطال
هؤلاء انا لا اشاركهم فى شئ
ولا اصدق كلمة مما يقولونها
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 11:36 ص
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت
هذا كلام صائب
شكرا لك
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 2:10 م
انا عملت مدونة عشان اتكلم من راسى فقط ولا اكون صدى صوت لاخرين
ولا اشارك المكفراتية ولا المتمسخرين بالعروبة والاسلام فى ارتداء اقنعتهم
الحريات لاتتجزا
وماينفعش تقول على عميل وبعدين ترشحنى ف مجلس قيادة الثورة
انا لا اؤجر عقلى لاحد تحت عنوان وحدة الصف
الصف لازم يقبل التنوع ومحدش يحتفظ بخناجر التخوين والتكفير ضد الاخرين
دا اسمه لعب عيال وهبل واستعباط
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 2:26 م
المدونة هي الحرية
فلا معنى لتبني رأي عن غير قناعة
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 7:26 م
طاهر الصوفانى قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 8:59 م
مااجمل القلوب العربيه ومااغبي عقولنا
ومااضعفنا ومااهونا علي انفسنا
فكيف نأسي علي غيرنا
سؤال يااستاذه ساميه
هل في استطاعتي فعل اي شئ في ظل ادارة مكتوب لو الغوا مدونتي او حزفوا اي محتوي منها
هل بيننا معاهدة وبين مكتوب علي استشارتنا في اي شئ يخص الموقع
هل لنا في هذا الموقع اي حق من اي نوع الا الكتابه اللهم اذ انهم سمحوا وتكرموا لنا بها
انا لااكسر عزيمة احد ولااتهم احد بشئ
واقسم اني اوافقكم كل كلمة وكل حرف ولكني ارثي نفسي
وحالي وعروبة باهته باليه
اظن اني استطيع ان اقاضي ياهوو لو الغي ايميلي او مدونة لي واخذ منه حقي لو جار يوم عليه
ولكن احوالنا العربية؟
هاتوا لي سندا واحدا يدين ادارة مكتوب العربيه غير اننا بينهم
تجمعنا هنا علي قلب العروبة وصادقنا واخينا بعضنا واختلفنا وتعاركنا وتطاحنا فيما بيننا ولكننا استفدنا وافدنا
والسيد طوقان لايعنيه اي شئ من هذا الا انه فجأة وبدون حساب ولاداعي وجد نفسه صاحب اكبر موقع عربي فاستكثر علينا وعلي نفسه ان يكون لنا هوية عربيه محترمه وشئ له قيمه فعليه ولما بلغ صداها الغرب والاخرون يشترونا من سيدنا طوقان كما العبيد وهو لايعبأ باي شئ وماضيرة في هذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولكن اظن انه بدوننا وبدون مدوناتنا هل سيساوي الموقع شئ؟
مجرد سؤال
عرباوي قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 10:10 م
رائع ياطاهر
دمت ودامت كلماتك الحلوة
جميل أن نترك مشاعرنا ذكرى وجميلة جدا أنفعالاتك
تسؤلاتك كلها مجاب عليها في قلبك وعقلك
وكأننا نحادث أنفسنا
تجمعنا هنا على هدف واحد قد يكون أهم من الموضوع نفسه
لو نجحنا في عمل تجمع كبير على رأي واحد في أي قضية قد يكون مفيدا لنا جدا بعد ذلك
قضية البيع قضيتنا كلنا
سندرس الموضوع جيدا من ناحية مقاضاة مكتوب
نحتاج لتفعيل ثورة المدونين لزيادة أعدادنا وتلاحمنا
وأهم ما أتمناه هو ظهور متحدث رسمي واحد لنا
يعمل بالشورى مع 3 أعضء من كل بلد
قد نشكل بهم نواة تفعل المستحيلات التي فشلنا في تحقيقها
ودي وأحترامي لك أخونا طاهر
وشكرا لك دوما
هنا يظهر المعدن الأصيل
سيحاسبنا الزمان على تقصيرنا في الأعتراض على بيعنا جماعة في مكتوب
البيع باااااااااااطل باطل
وسيعيد الله لنا حقوقنا
وسنظل نطال بحقنا في عودة مكتوب لنا
عودة مكتوب لأصحابها الفعليبين
صحاب المحتوى
عرباوي
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 7:28 م
يوسف حساس قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 11:36 ص
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت
هذا كلام صائب
شكرا لك
=============================
يوسف حساس
الفيل يحاول أخراجنا عن الصف بتهمة التكفير
أنت موافق على هذا الكلام
أحب أعرف رأيك بوضوح أسمي كتبه الفيل وهذا تعليقك
معتز خلة
عرباوي
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 7:32 م
نعم أنا أتشكك في الفيل بحق
وطلبنا منه أن يقابل شخصيا أي مدون يختاره
بل وتم حضور خمسة مدونين لمقابلته والتأكد من هويته وهو هرب وقال يافكيك
لذلك نتشكك في الفيل ونطالبه بأثبات هويته
لقد فشلنا جميعا في الكشف عنه
وكل ما نقلناه عن هذا الفيل المشبوه هي أرء كل من هاجمهم الفيل
لقد كفر الفيل أبو الفرقد علانية
وأتهمه بالنفاق والعياذ بالله
أنت يايوسف تقصد مين الخارج عن الصف
أطالبك بالتوضيح
عهدناك محترما
ولا حجر على رأيك
فقط الأيضاح
وشكرا
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 10:24 م
السفالة وشغل الفئران- لن ارد عليها
———–
نقدر نغير امور كتيرة لو فيه مطالب معقولة ومركزة-منى ومنك
وكل ما يتنافى مع حقوقنا نستمر فى الضغط من اجل تحقيقة
انا مش الوحيد اللى ممكن يطالب بحقوق معينة
ومين قالك انى اخاطب سميح طوقان او ياهو
انا اخاطب المدونيين اساسا
لو عاوز اخاطب سميح طوقان كنت كتبت له ايميل مثلا
ولو عاوز اخاطب ياهو كنت عملت رسالة بالانجليزى!!!!
على اساس انهم بهايم مابيعرفوش عربى
انا كل اللى باعمله انى شايف ان فيه فرصة لتعديل وضعنا
انت بتقول مفيش- خلاص
انا بافتح مواضيع واللى عاوز يعرفها او يطورها او يجيب نقط جديدة ويتبناها اهلا وسهلا
انا كل قصدى وهدفى فى كلمات محددة زى طلبك
—-
1-ان نتبصر وضعنا ونعيد تقييمه بالحقائق مش بالاوهام
2- ان نحصل على اى حق اضافى ممكن ننتزعه
———
هل كده واضح ومختصر
دا لاساس فى كلمتين عشان مانتوهش فى التفاصيل
انت قلت اننا حصلنا على حق من حقوقنا ببساطة وهو حق نقل المدونات بمجردالمطالبة به فى لحظة حاسمة
التجربة اثبتت انه ممكن بعدما كان مرفوض رغم تكرار المطالبات
ليه مانجربش ونضغط فى حقوق اضافية
هل فيه اسلوب اخر غير كده لتحسين الوضع
مش كل الناس بتعمل كده والا احنا غيرهم
خلينا نقترح ع المدونين حقوق جديدة نطالب بيها
وهنا تفاصيل كتيرة نختلف او نتفق عليها
ياهو ستطبق معايير جديدة
نريد ان نكون موجودين حين اقرار السياسات الجديدة- حتى لايتكرر ماحدث سابقا ونوقع بالاذعان كما قلت انت
وحتى لو الامر اذعان
يبقى ننتزع اللى ممكن ننتزعة كلما سنحت فرصة لذلك
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 9:52 ص
كلام ادريس الهبرى واضح من غير صراخ فاضى ولاتخوين لحد ولا هبل مجانى
حتى لو مش مقتنع تماماانه سينجح لازم احترمه
ويكون محل تفكير
وكلام فاطمة عباين كذلك
كلام عاقل واقتراح باليات تحتاج للدراسة والتفكير
لاصراخ ولا مزايدة على حد ان دينى احسن من دينك ولا عروبتى احلى من عروبتك
حتى استخدامها للدين فى الموضوع استخدام محترم
كلا العرضين قابل للنقاش
انا اعتراضى كان ولا يزال على اللى كل همهم ادعاء لبطولات الوهمية
ومازلت افكر ان المكفراتية والمزايدين والمسيئن لشرف العروبة ونبل الاسلام بالتكفير والتخوين -هؤلاء لن ينتجوا شبئا
ومجرد وجودهم هو حجر على الحريات باسوا من اسوا حكومة ديكتاتورية او مالك متسلط لموقع مدونات
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:22 ص
يوسف حساس قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 11:36 ص
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت
هذا كلام صائب
شكرا لك
=============================
يوسف حساس
الفيل يحاول أخراجنا عن الصف بتهمة التكفير
أنت موافق على هذا الكلام
أحب أعرف رأيك بوضوح أسمي كتبه الفيل وهذا تعليقك
معتز خلة
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:23 ص
نعم أنا أتشكك في الفيل بحق
وطلبنا منه أن يقابل شخصيا أي مدون يختاره
بل وتم حضور خمسة مدونين لمقابلته والتأكد من هويته وهو هرب وقال يافكيك
لذلك نتشكك في الفيل ونطالبه بأثبات هويته
لقد فشلنا جميعا في الكشف عنه
وكل ما نقلناه عن هذا الفيل المشبوه هي أرء كل من هاجمهم الفيل
لقد كفر الفيل أبو الفرقد علانية
وأتهمه بالنفاق والعياذ بالله
أنت يايوسف تقصد مين الخارج عن الصف
أطالبك بالتوضيح
عهدناك محترما
ولا حجر على رأيك
فقط الأيضاح
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:23 ص
عرباوي قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 7:32 م
نعم أنا أتشكك في الفيل بحق
وطلبنا منه أن يقابل شخصيا أي مدون يختاره
بل وتم حضور خمسة مدونين لمقابلته والتأكد من هويته وهو هرب وقال يافكيك
لذلك نتشكك في الفيل ونطالبه بأثبات هويته
لقد فشلنا جميعا في الكشف عنه
وكل ما نقلناه عن هذا الفيل المشبوه هي أرء كل من هاجمهم الفيل
لقد كفر الفيل أبو الفرقد علانية
وأتهمه بالنفاق والعياذ بالله
أنت يايوسف تقصد مين الخارج عن الصف
أطالبك بالتوضيح
عهدناك محترما
ولا حجر على رأيك
فقط الأيضاح
وشكرا
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:25 ص
أحزنت قلبي سيد يوسف
شكرا لك موقفك
ولكنك ظلمتني رغم أنني أحترمك
والله مطلع على ما يصفون
عرباوي
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:45 ص
ببساطة كده
ياريت كل مدون يفتكر كام مرة اتعرض لمضايقات لحرية رايه من الحكومات
وكام مدون اتعرضوا للارهاب من صاحب الموقع
مقارنة بكام مدون تعرضتت حريتهم للاعتداء من المكفراتية ودعاة التخوين
التخوين -وطنيا
او التخوين دينيا
او جنسيا
وبالذات السيدات
وكام مدون اضطر يقفل مدونته لهذا الارهاب
الحريات لاتتجزا
وادارة مكتوب كانت غالبا مطنشة
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:50 ص
ياكذاب يامهتز
انا اتهمت ابو الفرقد بالنفاق مثلك
كونك متصور ان النفاق كفر دا حكم يخصك
انت بتعتبر المنافق كافر انت حر
انا مش ملزم بتفسيرك
والمنافق بالدين والعروبة بتعرفه بسهولة
هو من لايهتم ف ادعاءه للدين ولعروبة- لايهتم ابدا بشرف العروبة ونبل السلام ويعرضهما فى صورة مقززة ومنفرة بان يسحبهما لنفسه ويتهم الاخرين بالكفر عشان يظهر هو العروبى الوحيد والاسلامى الوحيد
وبيرتكب كافة النجاسات لاحراز مكاسب شخصية دون ان يهتم بانه يوسخ صورة العروبة الاسلام ببمارساته المريضة والنجسة
من هنا بنعرف المنافق
لان اللى بيدافع عن قضية بتهمه الفكرة اكتر من اهتمامه بشخصه ويكون حريص على ان يلحق النجاسات والخرائيات بها
من هنا بنعرف المنافق
امثالك
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:57 ص
ويكون حريص على ان لا يلحق النجاسات والخرائيات بها
انما اللى بيعرض الاسلام بصورة مريضة وحقودة والعروبة وكانها ارهاب وتخوين وتكفير وعنصرية
فده بنعرف على طول انه منافق
بيستخدم نبل الفكرة ليظهر بمظهر صاحب مبدا هو نفسه فى قرارة نفسه لايحترمه وليس حريصا على شرف هذا المبدا
بل يريد فقط ان يحرز لنفسه مكانة
وهؤلاء هم الباحثين عن دور من سنوات ومش لاقيين حد يصدقهم
فطبعا هيقعد يصرخ ليل ونهار ويقول عروبة واسرائيل واسلام واى هلفطة باى كلام
للك فهؤلاء ليس لهم الا ان يشتغلوا صدى صوت
وتلاقى اللى بيشغله يقول له احسنت ياعرباوى انت بتعمل وبتنجز
تحس اللى مشغله بيلعب قرد مثلا
واللى مشغله قاعد مستريح
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 11:34 ص
انا عملت مدونة عشان اتكلم من راسى فقط ولا اكون صدى صوت لاخرين
قلتها المدونة في فضاء للتعبير عن الذات لا عن الأخرين
شكرا لك
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 11:36 ص
عرباوي
كلام طاهر صادق جدا
شكرا للنقل
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 11:38 ص
الفيل يحاول أخراجنا عن الصف بتهمة التكفير
هو اعترض على خطاب التخوين وانا قلت اني كذلك لا أحب تخوين أحد ولا المزايدة على الوطنية
أين الخطأ عرباوي؟
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 11:44 ص
نعم أنا أتشكك في الفيل بحق
————————–
لا يهمني معرفة من هو الفيل صراحة!!!
—————-
لقد كفر الفيل أبو الفرقد علانية
وأتهمه بالنفاق والعياذ بالله
——————-
للأسف أول ما مثلت مثلت بشخص يجسد لي سطحية التدوين بكل ما تحمله كلمة السطحية من معاني وهو أبو الفرقد الذي لا هم له الا دخول قائمة الأكثر تعليقا بتعلقيات 1 2 3 4 الى غاية التعليق رقم 40 الذي هو كذلك يحمل رقم40
ثم أن أبو الفرقد الذي تتحدث عنه كفر وافق أصيل ومن الأسباب التي اراها قوية لانسحابه من التدوين ظواهر من شاكلة أبو الفرقد
لست بصدد الدفاع عن الفيل
فأنا لست معك ولا معه
وليست الأمور غالبا أو مغلوبا حتى تطلب مني رأي من شاكلة ان لك تكن معي فأنت ضدي
انا اقول رأيي الخاص واتحمل تبعاته
تحياتي عرباوي
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 11:47 ص
لم اقصد أحدا
ولم أخون أحدا
وحزنك لا محل له من الاعراب باش مهندس
الا اذا كنت أخطأت بحقك
اين الخطأ؟
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 1:47 م
عرباوي قال:
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 1:41 م تحرير
يوسف حساس
حصل خير
كل عام وأنت بخير
أنا أحترمك وأعرفك منذ فترة كبيرة نسبيا
لكنك تخرج نفسك من إساءة سأمثلها لك بمثال
جائك تعليق عنوانه
فلان أبن فلان مثلي وقذر
ونحن أمة مسلمة نكره المثليين ونعاقبهم
ولانريد بيننا أحدا منهم
فترد أنت طبعا أنا لا أحب المثليين
فهل أنت بذلك أنصفت أنسان قد يكون بريئ
وضع أسمه وأسم عائلته الحقيقي عروسة مجهولة
ورماه بصفات أنت تكرهها
يوسف سيبك من هذا الحوار
أبو الفرقد ليس سيئا ولا منافق أو كافر
ولم يكفر وافق أصيل لو سمحت ركز كده حرام هذه تهمة مرعبة ومخيفة وتثير فتن تؤدي لأستباحة الدماء
أكثر من وقف ضد أبو الفرقد وهو يعد كنت أنا
وأكثر من دافع عنه عندما دعاه الفيل منافق كنت أنا أيضا
لوسمحت يا أخي يوسف
أخي في الله
نغلق هذا الموضوع
ودعك من
وريني فين الغلط
عرباوي يحترمك ويرجوك غلق هذا الموضوع
مع الأحتفاظ بما بيننا من علاقات طيبة
لا يجب أن نختلف وتكتب أيادينا ما نكره أن نقرأه بعد أيام
عرباوي
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 1:50 م
الفيل–النت بتتكلم عربى قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 10:57 ص
معتز خلة امير الشوشرة و صدى الصوت الدائم
مجرد وحوده فى امر يبعث احساسا بالمسخرة والعبث وعدم الجدية
ومن يفرحون به كصدى صوت لهم هم اول من ادانوه
وبرضه مصمم يعلن مجلس قيادة الثورة
وبيتهمنى انى دخلت ف حوار بيوصفه انه عقيم مع سميح طوقان
ياسيدى عقيم انت زعلان ليه دا كلام يعبر عن شخصى مش عن مجلس قيادة الثورة
ثانيا مش هتحجر عليا
ولو عاوز انحاز لطوقان لاتعلنت ذلك هاخاف من ايه
انا كنت من اشد معارضى ادارةمكتوب وسميح طوقان فى السلطة وما زلت انتقد الادارة سابقا وحاليا على اساس مطالب محددةمش على اساس انى زعلان ومقموص
دلوقتى لما سميح طوقان مفيش ف ايده حاجة انا هاطلب رضاه
سميح طوقان يعرف ان لم اتقاضى من مكتوب قرشا واحدا ولا ولن اقبل
فما مصلحتى معه وهو خارج السلطة
انت تقترح وقف الاتهامات الخايبة
ومع لك انت وشخص اخر من مارسوها بهبل وعبط
لان دى مادتكم الوحيدة
وللك انا تكلمت بنفسى ولوحدى لانى لا اقبل ان اكون عضوا فى نقاش يشترطك فيه مكفراتى زيك او زى سيد مختار
واى حد يطعن فى وطنية او دين الاخرين لايشرفنى ان اكون طرفا فى حوار معه
وانت شفت انى الوحيد اللى تجرا واستنكر كلام من اتهم سامية فارس بالصهيونية
وضغطت عليه لحذف كلامه
—————————–
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت اللى بيعملوه
وخيابة انى اكتب كلمتين اصرخ فيهم واعمل نفسى بطل الابطال
هؤلاء انا لا اشاركهم فى شئ
ولا اصدق كلمة مما يقولونها
يوسف حساس قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 11:36 ص
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت
هذا كلام صائب
شكرا لك
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 2:19 م
أنت الذي ظلمت نفسك
ارتكبت كبيرة باتهامك للعلامة يوسف القرضاوي و الأخ أيمن الظواهري
———-
هذا كلام أبو الفرقد اخ معتز
هل يعلم هذا الجاهل كم من امرأة رملت وكم من أم ثكلت وكم من صبي يتم في الجزائر؟؟؟
من المسؤول غير الظواهري الذي اسماه أخاه واعوانه؟
وافق لما تكلم عن القرضاوي وكان قد كلمني هاتفيا بخصوص الموضوع تكلم عن كلمة قالها القرضاوي بخصوص الارهاب في الجزائر انه جهاد!!!
وحتى الشيخ القرضاوي لما رأى الأمر انحرف عن جادة الصواب وعما من المعقول تسميته جهادا حتى من باب الجهل لم يعد يسمي الامور الا بمسمياتها
دعك من ابو الفرقد هذا الذي يبحث عن الشهرة بأية طريقة اخي!!!
سأكمل الرد بعد قليل
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 2:25 م
اسمعني جيدا مهندس معتز
أنا لست بصدد تقييم النوايا
الفيل ذكرك بالاسم تماما كما انت تذكره بالاسم
وانا لا دخل لي ولم اتدخل حتى لا ااجد نفسي تماما في نقطة الوسط
فلتراع هذا الأمر صديقي
ثم أن الموضوع لا يحتمل شخصنة ان كنا نبحث عن حل
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 2:27 م
يوسف حساس قال:
سبتمبر 1st, 2009 at 1 سبتمبر 2009 11:36 ص
كل من مارس التكفير والتخوين ليس طرفا فى اى صف ولا فى اى شئ جاد
لانهم متخصصون فى افشال اى شئ بمزايداتهم وممارساتهم الشائنة وصدى الصوت
هذا كلام صائب
شكرا لك
_________________________________
لو تلاحظ اقتطفت من الكلام ما وافقت عليه
ولم أوافق على بقية الكلام
فلماذا الاصرار على الظهور بموقف المظلوم؟
تعرفني منذ مدة ليست بالبسيطة
ما الذي تغير الآن؟
فكر في كلامي جيدا سيد معتز
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 3:37 م
أخي يوسف
هذا عتاب أخوي
لا أحتاج التفكير
وددت أن ألفت نظرك ونظر القارئين
حتى يعرف الجميع أنه لا صلة بيننا سوى كل حب وأحترام
يوسف أنت أخ عزيز
ومهما حدث ستبقى كذلك
شكرا لك تقبل كلماتي
ودمت بكل خير
ولك مني كل تحية وسلام ومحبة
والله أعلم بما في القلوب
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 3:39 م
أداره مكتوب
تبيعون مالا تملكون
هكذا ببساطه بدون لف أو دوران
المدونات ليست ملككم لتبيعونها كالطماطم والباذنجان
المدونات ملك هذا الشاب الذى يجلس فى مقهى النت بالساعات كل يوم ليكتب المواضيع
ملك لهذا الموظف المشترك فى نت التليفون ويأخذ غفوه حتى تحميل الصفحه ليكتب موضوع
ملك لهذا الاستاذ المحترم أو الدكتور الذى يقتطع من وقته الثمين ليكتب موضوع
المدونات ملك هؤلاء وأنتم مجرد أداره
ولذلك كان واجب عليكم عمل أستفتاء لأراء المدونين قبل البيع
ولكن للأسف بعتونا
بأبخس سعر مهما كان قدره
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
باعونا يوما يا ولدي في كل مزاد
اسأل أرشيف المأجورين وفتش أوراق الجلاد
أسأل أمريكا يا ولدي واسأل أذناب الموساد
إن ثار حريق في الأعماق
يثور الكهنة .. والأوغاد
فتصير النار ظلال رماد
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 3:44 م
لازم الواحد يتعلم ان يقول رايه وينتقد من غير وساخة
مدونتك انت والفار التانى مليانة الفيل ملحد الفيل عميل روسى الفيل صهيونى
وكنتم تفتخرون ان سميح طوقان مطنش
انا لى خصومة حقوق مع سميح طوقان
——
هل الوساخة شرط لصدى الصوت
طب اسهل شئ ان ارد عليك بالمثل
عرباوى عميل عرباوى كافر
هل دى صعبة
لماذا لم افعل
لانها خسة ووساخة
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 3:59 م
أنت يافيل عروسة مجهولة الهوية
هذا رأيي وأنا حر
عروسة دي بقى حسب سلوكها تنعت
ولم ينعتك أحد إلا بما هو فيك
دور كدة عندي وهات الأتهامات
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 5:15 م
سيد معتز
سعيد بك
وحبذا لو تنهي هذا الأمر تماما احتراما للشهر الفضيل
شكرت لك
رمضان كريم
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 7:14 م
الجوال
ساقونا قطيعا الى حضيرة الياهو!!!
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 7:16 م
الفيل
أراك واقف تماما عند خطوطي الحمراء
لا تتعداها
واقفل هذه الصفحة
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 7:17 م
معتز
اقفل الصفحة
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:23 م
اسأل الله قلوبا طاهرة ***
أن وصلناها شكرت ***
وأن قصرنا عذرت ***
لئن سبقتموني بالتهنئة فذاك لفضلكم ***
وأن سبقتكم فذاك لقدر مكانتكم ***
جعل الله الريان بابكم ***
والفردوس ثوابكم ***
والكوثر شرابكم ***
**** مبارك عليكم باقي الشهر ***
سبتمبر 2nd, 2009 at 2 سبتمبر 2009 10:54 م
موناليزا
مبارك عليك الشهر
سبتمبر 3rd, 2009 at 3 سبتمبر 2009 7:40 ص
وبالنتيجة سيتم تكريس المواقع الغنية والقادرة على احتلال الانترنت بأموالها ومحتواها والمواقع الحكومية ومواقع الشركات الكبيرة على المواقع الفردية ومواقع المؤسسات الصغيرة.
وعملية الحجب لملايين المواقع سيؤدي الى قطع الوصول اليها وعملياً قطع أي فرصة لوجود عائد مالي لها أي، في الواقع، سيتم طيها نهائيا.
ونتيجة لهذه الاخبار قررت الصين مثلاً أن تفصل شبكتها ومواقعها على الشبكة العالمية وتبني نظامها الخاص الذي يبقي الصينين ضمن شبكة صينية لا تتأثر بمحاولات الاستحواذ على الحركة في الشبكة العالمية من قبل الشركات الكبرى وخاصة الاميركية منها.
وإذا أمعنا النظر ودققنا سنجد أن ما يحدث ليس جديداً ولا هو مفاجئ، بل هو خطوات واضحة تم التخطيط لها منذ اكثر من خمسة عشر عاماً عند اطلاق مفهوم مشروع “طريق الانترنت السريع” الذي خططت له الشركات الكبرى التي اشترت الإعلام وتشتري محركات البحث وكل ما هو كبير. فهي من يملك أهم عشر مواقع متصفحة عالمياً على الانترنت، وهي أيضاً من سيعيد بيعنا مرة أخرى حق الوصول الى المعلومة وهي من سيقبض من الشركات ثمن وجودها على الانترنت مرة والسماح لهم بزبائن مدفوع ثمنهم مرة أخرى.
أكثر من مليار موقع على الانترنت اليوم، ولو قرر عشرة ملايين منهم فقط أنهم مستعدون للدفع 10 دولارات شهريا لمزودات الخدمة للسماح لهم بالبقاء عبر حزمهم فهل من الممكن حساب المليارات من الدولارات التي سيكسبها ملوك الانترنت الجدد.
لن تموت الانترنت بل سيتم دفن ما كان غجري ومجاني وشبابي فيها … فقط .
منقول من
http://omr5656.maktoobblog.com/1470262/نهاية-عصر-الانترنت-والسبب-نجاحها/
ومعدل بواسطة
م / معتز يوسف خلة
عرباوي
http://zhektmenkom.maktoobblog.com/1614194/لماذا-أرفض-بيع-مكتوب-العربية-للياهو-مج/
سبتمبر 3rd, 2009 at 3 سبتمبر 2009 9:48 ص
طب سؤال تشتري موقع منتديات بعرور المغرور ب2000 دولار بس
يمكن يتملي ركاب زي مكتوب وتبيعه بمليار أردني
دي أبار بترول يابا
أكتشفنا كلنا أبار البترول الثمينة
نبيع بعضنا
نبيع كلماتنا
نبيع سياسيينا
نبيع نكاتنا
نبيع همومنا
نبيع صورنا
نبيع أخبارنا
نبيع أبنائنا
نبيع شرفنا
نبيع أرضنا
نبيع زعمائنا
نبيع أسرارنا
نبيع ديننا
والبائع جاهز
البائع يريد أن يشتري دمائنا
يريد شراء أرواحنا
ولمزيد من البيع
عرباوي يبيع ما لا يمكن أن يباع
عرباوي بيبيع برسيم وتبن وعلف وقمح ولحم
عرباوي ثابت على أرضه
عرباوي لا يثق في الياهو
عرباوي
سبتمبر 3rd, 2009 at 3 سبتمبر 2009 3:58 م
عرباوي
بركات الشيخ ياهو في بريدي بأدت بالظهور
منذ البارحة لا استطيع ارسال رسائل
تفتكر ده يبقى ايه؟
سبتمبر 3rd, 2009 at 3 سبتمبر 2009 4:09 م
صدقني يايوسف
كل شيئ سيختلف في مكتوب
وسميح طوقان سيلعنه اهله الذي باع ثروة قومية عربية وليدة مدعيا أنها أبار بترول
ودي وأحترامي
وتمنياتي بدوام الصحة والعافية
عرباوي
سبتمبر 3rd, 2009 at 3 سبتمبر 2009 4:31 م
شكرا لك معتز!!!
رمضان كريم
سبتمبر 4th, 2009 at 4 سبتمبر 2009 1:01 ص
مذكرة إلى ممثلي المجتمع الدولي (حملة توقيعات)
سبتمبر 4th, 2009 at 4 سبتمبر 2009 11:29 ص
يعدمل تعب الصارخون من صراخهم بعدما انتهى سيرك الادعاء والتظاهر والشقلباظات والمزايدات وعاد اصحاب الاشتغالات الى نشاطهم الاساسى وهو الشتائم وشغل الحلبسة
خلينا نعرض وجهة نظر بدون شوشرة
مكتوب ياهو بدون شوشرة
————————
نقدر نغير امور كتيرة لو فيه مطالب معقولة ومركزة-منى ومنك
وكل ما يتنافى مع حقوقنا نستمر فى الضغط من اجل تحقيقة
انا مش الوحيد اللى ممكن يطالب بحقوق معينة
ومين قالك انى اخاطب سميح طوقان او ياهو
انا اخاطب المدونيين اساسا
لو عاوز اخاطب سميح طوقان كنت كتبت له ايميل مثلا
ولو عاوز اخاطب ياهو كنت عملت رسالة بالانجليزى!!!!
على اساس انهم بهايم مابيعرفوش عربى?!!!!!!!!!!!!!!
انا كل اللى باعمله انى شايف ان فيه فرصة لتعديل وضعنا
انت بتقول مفيش- خلاص
انا بافتح مواضيع واللى عاوز يعرفها او يطورها او يجيب نقط جديدة ويتبناها اهلا وسهلا
انا كل قصدى وهدفى فى كلمات محددة زى طلبك
—-
1-ان نتبصر وضعنا ونعيد تقييمه بالحقائق مش بالاوهام
2- ان نحصل على اى حق اضافى ممكن ننتزعه
———
هل كده واضح ومختصر
دا لاساس فى كلمتين عشان مانتوهش فى التفاصيل
انت قلت اننا حصلنا على حق من حقوقنا ببساطة وهو حق نقل المدونات بمجردالمطالبة به فى لحظة حاسمة
التجربة اثبتت انه ممكن بعدما كان مرفوض رغم تكرار المطالبات
ليه مانجربش ونضغط فى حقوق اضافية
هل فيه اسلوب اخر غير كده لتحسين الوضع
مش كل الناس بتعمل كده والا احنا غيرهم
خلينا نقترح ع المدونين حقوق جديدة نطالب بيها
وهنا تفاصيل كتيرة نختلف او نتفق عليها
ياهو ستطبق معايير جديدة
نريد ان نكون موجودين حين اقرار السياسات الجديدة- حتى لايتكرر ماحدث سابقا ونوقع بالاذعان كما قلت انت
وحتى لو الامر اذعان
يبقى ننتزع اللى ممكن ننتزعة كلما سنحت فرصة لذلك
مش هو ده الصراع اللى هنخوضه فى اى موقع مهما كان مالكه
—————————————————
ادارة مكتوب
نحن لم نطلب بيانا توضيحيا لتقولوا لنا ان الحال سيبقى على ماهو عليه
ماهو الحال على ماهو عليه كان مش تمام
ومفيش ثقة
وفيه انتقائيىة وعشواءية
لذلم نطالب بتطوير الثقة والشراكة
نحن نطالب بالشراكة فى ادارة الحريات ف الموقع
لو عندكم مانع قولوا لنا
ولو موافقين من حيث المبدا نشوف ايه الاليات المتاحة
————-
انا اعتقادى ان العروبة افضل من الممارسات اللى انا شايفها
ومش قادر افهم ليه من يطرح وجهة نظر مختلفة- يبقى خائن للعروبة
انا لاموافق على الصفقة ولا رافضها لان الموافقة والرفض غير واقعيين
ببساطة لان محدش سالنى انت موافق والا لا
انا اهتمامى انصرف فورا لتتبر الامر واقعيا-وما سياتى
وهو نفس موقفى من ادارة مكتوب كما نشرت فى مقالى الاخير -خناقة حريات مع مكتوب 2007
اما مايكرره الاستاذ الحاج سليمان بمشاعر غير مفهومة من انى انسب فضلا لنفسى
ياراجل عيب
انا كل اللى عملته انى طقطقت ع الكيبورد شوية
والطلب كان فى توقيت محرج وكاشف
وتجاهله سميح طوقان ورد درا عنتريا
فاعدت مطالبته بالرد المحدد عن استحقاقاتنافى نقل المدونات والحريات
ده كل اللى عملته
فين الفضل ف كده
ايه الفضل فى كده
والنبى نفسى المدونيين يبطلوا اوهام وبطولات زائفة
—————————————
الفكرة المحورية
انه اذا كان باستطاعتى وجميع المدونيين نشر مقالاتهم فى عشرات المواقع فى ذات الوقت مع روابط بينها
هنا تسقط تماما اى سيطرة لاصحاب الموقع علينا
لاحظ ان مكتوب لم تعطينا هذا الحق غير وهم ماشيين
ولما قلنا لسميح طوقان ان ياهو ستعطينا هذا الحق بالتاكيد لانه نظام عالمى
للماذا لاتاتى المبادرة منكلاحظ ان احتكار مكتوب للمقلات كان باسم العروبة
ولن نسمح لاحد ان يحتكرنا بعد الان بشعارات العروبة او غيرها
انا سانشر مقالاتى فى اى ارض
سواء اكان المالك عربيا او عفريت ازرق
لان ده مجرد معرض
المهم الكاتب والقارئ
مكتوب معرض ورفوف
نعرض عليها بضاعتنا
ولو باع سميح طوقان ارض المعرض
فلا يستطيع لاهو ولاغيره ان يتحكم فى بضاعتنا اذا كانت مبدعة وتنافسية ومعروضة فى اكتر من معرض
ولا اى حكومة ولاجهاز مخابرات يقدر يتحكم فينا لو معانا قوة الكاتب المبدع والقارئ الفهيم وشوية ترابط بين المدونيين حول محورية الحرية
لذلك انصرف ذهنى فورا لهذة النقاط
اما عن عروبة المعرض
فده شئ يخرج عن اطار سيطرتى الفعلية والواقعية الا بالصراخ واللطم والتخوين
انا بصراحة عاجز عن فهم ان ملكية سميح طوقان او (المخابرات الاردنيةحسب الاتهام الشائع)مش فاهم ازاى ان ملكيتهم لمكتوب كان حماية لعروبتنا وثقافتنا
مش شايف يعنى ان ملكية سميح طوقان لمكتوب كانت كمثل الجبل اللى كان يعصمنا
مع احترامى لشخصه
مش شايف انها كانت ضمانة وزالت واصبحنا عريانيين
لا احنا عريانيين م الاول بس مغفلين لامؤاخذة ونحب نستنيم للشعارات
سميح طوقان مستثمر
صح والا انا غلطان
مين اللى جعله بالاوهام انه بطل العروبة وحامى حماها
هم نفس الاشخاص اللى بيتهموه بالخيانة الان
وعاوزين يسحبوا العروبة لانفسهم ويضربوا بيها غيرهم
الخلاصة
فيه اتجاهين واقعيين مطروحين-اذا استخلصنا الكلام من الاتهامات الشحبظية
الاتجاه الاول
1-نشوف هنعمل ايه فى المستقبل وازاى نقوى موقفنا التفاوضى وده بيشمل حقوق وحريات وضمانات اساسالاننا اصحاب البضاعة اللى على الرفوف- وازاى نحسن تنافسية البضاعة بحيث يصبح موقفنا اقوى فى حالة التفاوض بالاضراب وغيره تجاه مطالب محدده وليس لمجرد العنطزة
بمعنى اننا طرف غائب ف الصفقة ولازم يحضر
كما كنا دائما طرف غائب فى كل صفقات الوطن العربى ولا نملك غير الصراخ عند تجاهلنا فى كل صفقة
2- ان ننسحب و ننشئ موقع بديل
بس دا عاوز مستثمر(ين)
وماتزعلوش لو باع الموقع بعد سنوات وتقولوا اتخدعنا
وماتزعلوش لو طلع سميح طوقان كان احسن منه
وبرضه هنرجع نتفاوض معاه على حقوقنا وحرياتنا
فيعنى هى هى
وسيبقى علينا ان نواجه نفس التحدى مع اى موقع سواء اكان اصحابة اردنيين او امريكان او سعوديين او ملائكة او عفاريت زرق
اما حدوته ان الغرب هيسيطر فالغرب مسيطر
والنت كلها تحت اشراف المخابرات الغربية
والمحتوى العربى 1 ف المائة من النت
وكل اللى نقدر نعمله حاليا ان نركز على رفع قدرتنا التنافسية
وبرضه الهسهسة بتاعة ان ياهو امريكان والامريكان صهاينة
صهاينة مش صهاينة
انا باعرض بضاعتى وكتبت وهاكتب عن عنصرية اسرائيل
واللى هيتعرض لحريتى ساقاومه باساليب عملية اولها انانشر مدونتى فى مواقع متعددة
ولو واحد حذفها -رايى سيظل معروضا فى المواقع الاخرى
هى دى قوة المدون
ف بحريتنا محدش يقدر علينا
——————————
ببساطة كده
ياريت كل مدون يفتكر كام مرة اتعرض لمضايقات لحرية رايه من الحكومات
وكام مدون اتعرضوا للارهاب من صاحب الموقع
مقارنة بكام مدون تعرضتت حريتهم للاعتداء من المكفراتية ودعاة التخوين
التخوين -وطنيا
او التخوين دينيا
او جنسيا
وبالذات السيدات
وكام مدون اضطر يقفل مدونته لهذا الارهاب
الحريات لاتتجزا
وادارة مكتوب كانت غالبا مطنشة
—————-
عن نفسى
انا لم انخدع بشعارات مكتوب (و,لا غيره)ولم اصدقها اطلاقا
للك مش حاسس بالفجيعة ولا بالخديعة
ولست ممن يصدقون الشعارات بسهولة
و
مكنش عندى اى عشم فى كونهم من دولة عربية
ولم يكن ذلك ليفرق معى
ولا اعتبر نفسى ضحيت بشئ من اجلهم
ولم اكن لاتوقع ان يعطونى شيئااضافيا- عن اى شركة- لانى عربى
باختصار مش حاسس ان سميح طوقان ابن خالتى وخدعنى
يمكن ده السبب فى اختلاف وجهة نظرى عن غيرى
ولا مستعد اصدق اصحاب الشعارات من غير مكتوب بسهولة
ونقعد طول عمرنا نقول- لقد كنا نظن- فاكتشفنا
عشان كده
ودائما
وم الاول
حقى وحقك
وشعاراتك خليها لك
لن ابيع حقوقى مقابل شعارات
ولاصيحات
ولا نهنهات ولا نحنحات
لن اعطى عقلى لاحد
———-
عقلك ف راسك تعرف خلاصك
———————
ولذلك فما تسميه انت سقف حرية منخفض فى بعض الدول- اسمية انا انتقائية
لذلك فمطلبنا الذى استجبتم اليه مشكورين بفتح باب نقل المقالات- كان طلبا موضوعيا بالاضافه لكونه مستحقا
انا عن نفسى لن اغادر مكتوب لن الطم الخدود
لن قوة الانترنت المدون -تنحصر ليس فى قومية مالك الشركة ولا فى انتقائيته للحريات
بل فى ان اون موجودا فى اكتر من موقع
واذا لم يعجب ادارة مكتوب مقال لايناسب انتقائيتها- انشره فى عشرات المواقع الاخرى
دون لطم الخدود ان مكتوب تمنعنى وقد حذفت مقالى
هنا اصبح المدون مش محتاج لمن يخفض او يرفع له سقف الحريات
ولايصبح بامكان اى حكومة ان تحذف مقالا او ان تحجب موقعا
وعندما تضغط حكومة عل مكتوب يقول لها -انتم تهددون بحجبى- والمقال منشور فى 100 موقع اخر فماالفائدة
هنا يصبح ضغط الحكومات وموائمات مكتوب لسقف الحريات بلا معنى وسيتوقفون عن بذل جهد لكبت الحريات بلا طائل
وكما ترى فان المطلب كان جوهريا
كلك دعوتنا لك بان نناقش الانتقائية فى الحريات= بدون زعل او نفى متسرع-
فاذا كنت لاتحب ان نتناقش فى كلام مثل خيانة وكلام من ده
فارجوك اتن تكون مفيدا لنا فيما هو قادم بمناقشة موضوعية لموضوع الحريات
واعيد شكرك لاستحابتك للمطلب الاول المستحق بان يكون مكتوب موقعا مفتوحا
——————-
من غير ابتزاز
ولا مزايدة ولا ادعاءات ولا بطولات
شغلى على قدى
احنا(انا وغيرى) طالبنا بمطلب حرية نقل المدونات من زمان ومرارا
واتحقق لانه مطلب مشروع
مش بشطارة ولابطولة حد
وده مطلب تانى للى يتبناه
وهو مطلب مشروع
نحن لانريد شراكة فى ادارة الموقع
فقط ادارة الحريات
وده حقنا
لاعاوزين نتتدخل ف اسم المالك
ولا عاوزين نبقى زعماء فى حروب وهمية
حقوقنا تنصرف الى مايخصنا
اللى عاوزيتبنى المطلب ده
اهلا وسهلا
واللى مش عاوز يتبناه مش هنبتزه
ولا نقول له بانت لبتك ولانتهمه انه عميل
ولا ننشر قاذورات ضده
احنا اللى يخصنا ان يكون المدونيين ممثلين عضويا فى ادارة الحريات بالموقع
دا الشئ اللى يخصنا
—————
وكان فيه اشاعات عن مدونيين تتلقى مالا مقابل مقالاتهم من مكتوب
الاشاعات نشرها عرباوى وسيد مختار وارسلتها لمكتوب اطلب ايضاحا ولم اتلق اى رد
انا مش معترض واللهم لاحسد
بس الشائعات دى عصفت باحقادها وحسدها بالموقع
وكمان لو اللى بيتلقى مقابل تشجيعى اعلن ذلك -فمش شايف فيها حاجة
لان ده بيعطى القارئ الفرصة للتمييز هل مايتلقى من مكافئة يؤثر على محتوى مايكتب ام لا
ددا حق القارئ-وشرف الكاتب
اى كاتب ف صحيفة او موقع عالمى بيتلقى مكافئة تشجيعية
اما اذا تلقى الاموال سرا
فاسمح لى الاخفاء امر غير شريف
لاحظ انى حددت ان الاخفاء وليس تناول التشجيع المادى-الاخفاء هو الامر الغير شريف
لان الامر البروفشنال لازم يكون معلن
لكن شغل تحت بير السلم عيب
وهنا لا نستطيع ان نتهم احدا بمجرد اقاويل
————————–
وكلامى كان موجه للمدونيين باكتر مما هو موجه لمكتوب
طيب ما هو انا مدون مفرد-انا مش بوق لراى اى شخص اخر بدعوى الاتحاد
دى حقيقة مادية
انا لم اتكلم باسم احد غيرى
المدون يتكلم عن نفسه
وانت اتكلم عن نفسك
المساحة مفتوحة ملايين الجيجا بيت
والمدون حر ان يكتب فى المكان اللى يختاره بالشكل اللى يختاره
فانا شايف ان ده اصل التدوين ومش شايف انه امر غريب كما تظن
ولم يحدث انك طلبت منى ان اكون معك فى كلام موحد وانا صممت ان اكون وحدى
محصلش
دا الاخ عرباوى اللى اعلن مجلس قيادة الثورة
وبصراحة انا لم ارد عليه
ولو كلامى مش عاجبك من حقك ترفضه
ومش عارف هل انت بتطلب منى ان التزم بكلام غيرى حتى يكون يهمنى من معى
ياعم انا مفرد
وكلامى كلام مفرد
وواضح-رغم حقيقة ان المدون هو حتميا وماديا- فرد- واضح انى طلبت نفس مطلبك
———-
لذلك انا اقترح على لاستاذ سميح طوقان ان نستبدل استهلاكية الصراخ و الاتهام والرد عليه- ببيان مفصل ومدروس مكتوب تقنيا وعمليا مرحلة الانتقال والمخاوف التى تبدت
———
المسالة عاوزة شوية صبر
وبس نبطل نستخدم اوصاف تهويلية غير حقيقية
انت هنا تمارس ماتنهى عنه
خلينا نحدد البنود اللى عاوزين نناقشها
هات ماعندك وغيرك يقول
ومكان وشكل النقاش ده اخر شئ يهمنا
انا اقتراحى محدد وواضح
كل واحد يعرض ما عنده
وبعدين ادارة مكتوب ترد ببيان مفصل وواضح ومحدد وقاطع
ومن هنا يبدا النقاش على ارض صلبه
المسالة مش خناقة
- ولو كلامى مش عاجب حد-يرفضه او ينتقده- مش شرط يطعن فى عروبتى ولا فى دينى وعرضى وشرفى ليكون هو العروبى الحلو
كلامى كلام مدون فرد- منيين حسيتى باحساس السطوة
سطوة ايه
ومننين الادعاء انى باتكلم بتكلم باسم الاخرين
فيه ناس مهتمين بالموضوع من حيث جنسية وقومية المالك
اسمحوا لى ان اهتم به من زاوية اخرى
وهى الحريات
مكتوب مجرد مستاجر لمساحة عند شركة غربية
العروبة تنصرف فقط للمحتوى
واحنا المحتوى
يبقى نتكلم فى حرية المحتوى
هنا مش معناه انى مش عروبى
معناه انى شايف الموضوع من وجه مختلفة
ومش عارف ده بيضايق الاخرين ليه
يعنى اذا انت لم تكتب رايك بوضوح وباسلوب عملى
زعلان ليه انى اكتب بمفردى
والا لازم البيعة اولا عشان اتكلم
وشهادة بالعروبية
وشهادة بالششششرفاء من كاتب السفالة
وتفويض من فلان وعلان
رايى لو مش عاجبك
ماتقراهوش
الماوث فى ايدك
———-
انا عاوز اطلب من القارئ يتصور ان الشارى هو مستثمر خليجى عربى مسلم
هل سيعمل كموقع بمعزل عن مخابرات بلده
هل لو كان الموقع مصريا- هل كانت الوف المقالات التى نشرت لمعارضة بل وسب الرئيس المصرى ستشر
الاجابة لا
هنا احنا لازم نلتفت ان قصة المخابرات دى تخص من يقومون بالعمل السرى وهم ادرى بها
احنا مدونيين
نكتب
وفى حدود القانون
او نطالب بتغيير القانون
قصص المخابرات لا تعنينا فى قليل او كتير الا اذا كانت ستتدخل فى محتوى مانكتب
اما ان يسق مدون نفسه وكان مكتوب باعت لياهو فقط عشان خوفهم من مدونته الر=هيبة وان اجهزة المخابرات لاتنام ليلا لمتابعة مدونة فلان او علان
ياجماعة ارجوكم
شوية تدبر لحدود مخاوفنا
ونركز فى الدفاع عن حقوقنا
وننتزعها
انما اسهل شئ هو اتهام الاخرين ونرتاح
طيب مكتوب باعت
ومش هترجع فى كلامها
خلينا نركز فى التفكير فيما سنفعله
وليس فى ان نلطم خدودنا
المالك امريكى او عفريت ازرق
هنعمل ايه
——————
ياعزيزى اليابان يعنى انتاجها
امريكا الصين يعنى انتاجها
لو بتتكلم عن موقع عروبى
ورينى اليوم اتنشر فيه كام مقال مبدع
ونتكلم ساعتها عن العروبة
لكن مش هنتكلم عن شعار لايوجد تحته الا اقل القليل ولايصمد امام اى هزة او نقاش جاد
نستطيع ان نجعل اى موقع- يحمل هويتنا وثقافتنا- فقط بابداعنا
ساعتها مش مهم مين المالك
المهم مين المبدع
مين المنتج
ده تحدى واتفرض علينا
محدش اخد راينا فيه
take it or leave it
انا عن نفسى اقبل التحدى
ونشوف هنعمل ايه
وايه الحقوق والحريات اللى ممكن ننتزعها
دا الممكن
واللى شايف شئ غير كده ممكن يقول لنا
لكن التجمد عند لحظة الصدمة والصراخ هيفيد بايه
انا عرضت وجهة نظرى بما يكفى
وارجو اللى اتهمونى بالسخرية من العروبة انى لا اعتقد ان صيحات الهنود الحمر ولطم الخدود- هى العروبة
مش هى دى العروبة فى اعتقادى
انا عربى على قدى
معنديش تضخم ف العروبة ولاعروبتى بتشر وتخر لازايد بها على الاخرين
وانا مش عضو ف حزب البعث عشان اعطى حد او حد يعطينى دروس فى العروبة الشنكلامية
بعض من تكلموا باسم العروبة وذايدوا بها جعلوا منها سخريا يشكل عملى
ويغضبوا اذا سالهم احد انت بتقولوا ايه
يقولوا انت بتسخر م العروبة
——————-
مسئولو مكتوب
عاوزين تاكيد صريح ان المدونات لن تلغى
نائب رئيس ياهو بيقول ان فيه تعديلات كبيرة وان فيه خدمات ستدمج او تلغى
نريد توضيحا ملزما
هنا والان
عشان كل واحد يشوف مصلحته
—————
انا ماقلتش ان تجربة مكتوب كانت ناجحة
فى اطار الحريات وتطبيق القانون
مهيش ناجحة
وخد عندك مثال بسيط
مش اقل من نصف محتوى مدونات مكتوب مسروق
هنا لازم نواجه انفسنا كمان مش بس نعمل عنتريات
والملكية الفكرية من ضمن الحريات مش بس عدم الثقة فى القانون ولا تطبيقه الا بالمزاج
—————————————-
من حق المدونيين يكون لهم مشاعر
ويعبروا عنها
طبعا عندنا مشكلة وصراع مع دولة العنصرية والاحتلال والتمييز العنصرى والدينى- اسرائيل
فهى دولة تحتل اراضى الاخرين بالقوة وتريد ان تفرض جنسيتها لاتباع دين واحد وليس لكل مواطنيها
طبعا فيه مشكلة
وعلى من ياتى ليستثمر فى المنطقه ان يعى ذلك ويتعامل معه
ونطلب منالادارة ان تتفهم حساسيتنا ضد اغتصاب الحقوق واحتلال الاراضى بالقوةوالتمييز العنصرى والدينى ونظام الفصل العنصرى المطلوب ان يقام فى اسرائيل مستقبلا
وان هذة الحساسية والوعىبحقيقة الصراع هى جزء لايتجزا من احترامنا لحقوق الانسان
ارجو ان تحسم هذة النقطة بوضوح
سبتمبر 4th, 2009 at 4 سبتمبر 2009 11:37 ص
ناجي الفيتوري
من الأدب أنك عندما تدخل بيوت الناس تسلم!
سبتمبر 4th, 2009 at 4 سبتمبر 2009 11:45 ص
الفيل
اوكي